Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
© Kings of the North, 2024
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Elektrisch varen: goed of slecht idee?
Elektrisch varen: goed of slecht idee?
Elektrisch varen: goed of slecht idee?
Elektrisch varen: goed of slecht idee?
Elektrisch varen: goed of slecht idee?
Elektrisch varen: goed of slecht idee?

Elektrisch varen: goed of slecht idee?

Donderdag 25 april 2013

Oké om maar direct eens wat mensen tegen de schenen te schoppen: een Toyota Prius is NIET COOL. Elektrisch rijden is sowieso UNCOOL. We leggen uit waarom! Wat denk jij dat er gebeurd met de prijs van elektriciteit wanneer we allemaal in zo'n elektro auto rondrijden? JAWEL: die gaat omhoog (de overheid moet toch ergens belachelijk veel accijns op kunnen heffen)! Een avondje TV kijken wordt schier onbetaalbaar om nog maar te zwijgen van even de wasmachine of vaatwasser aanzetten. Qua prijsverhogingen op elektra kan het overigens ook meevallen volgens kenners (waaronder De Stille Boot) aangezien er in de avonduren op dit moment veel overcapaciteit is. Deze overcapaciteit kan vrij eenvoudig aangewend worden om bijvoorveeld je Prius op te laden. Wist jij verder dat een Toyota Prius qua productie zo gigantisch vervuilend is (komt door de accu's) dat je beter in een SUV kunt rijden, die laatste is gedurende de totale levensduur van de auto MINDER milieubelastend. Actieradius is ook al zo'n ding evenals het aantal oplaadpunten. Dus elektrisch rijden..... loop er maar voor weg, tenzij je een hypocriete milieuridder bent die het imago van groen zijn belangrijker vindt dan het daadwerkelijk groen zijn! Elektrisch varen dan?

 

Elektrisch varen is gewoon een goed idee!

 

Waarom elektrisch varen wel een goed idee is en elektrisch rijden niet zit hem in het gebruik van het voertuig. De elektrische boot wordt primair voor recreatie doeleinden gebruikt waarbij actieradius minder van belang is dan bij een auto. Die auto moet je van A naar B brengen omdat het MOET. Je MOET naar je werk, die klant of boodschappen halen. Bij het varen is het MOETEN er niet en dan..... dan is de stilte van zo'n elektroboot wel lekker. Kabbelend water i.p.v. een brullende 2takt! Komt ook nog eens bij dat iedere ligplek in een beetje normale Jachthaven voorzien is van een stroomaansluiting. Hop: na het varen even aan de walstroom en klaar is het. Geen gepruts met jerrycans en stinkende brandstof handen.

 

Maar ja...... die Prius ziet er niet uit, dat zal wel hetzelfde zijn met die elektroboten..... MIS! Er zijn hele mooie elektrische boten te verkrijgen. Ze varen prima, zien er dus goed uit, zijn niets duurder dan hun brandstof broertjes en zusjes en hebben nagenoeg motorisch GEEN onderhoud nodig. Nu is power natuurlijk ook een issue evenals gewicht. Een elektromotor levert momenteel nog niet genoeg betaalbare power voor een snelle waterski sportboot en voor zeilers zijn die zware accu's ook echt geen goed idee. Voor schepen als sloepen, kleinere tourboten, visboten etc. is elektisch varen een prima alternatief.

 

Kom naar de Elektro Boten Show op 27 en 28 april!

 

Ervaar zelf wat elektrisch varen is en hoe goed sommige elektroboten eruit zien. Bij De Stille Boot (what's in a name) hebben ze diverse elektrische schepen liggen, nieuw zowel als gebruikt. Wat met name een leuke onderscheidende boot is, die De Stille Boot levert, is de Silent Ship 23 (die is er zelfs als hybride - dus een verder bereik). De Silent Ship 23 biedt superveel ruimte en ziet er ook nog eens lekker uit. Wanneer je met zo'n boot de haven binnenkomt vaar je in ieder geval niet voor kannibaal, dat heb je in alle gevallen al voor op de Prius rijder. Wij zouden zeggen, ga die elektro boten vooral zelf eens proberen, bekijken en natuurlijk BELUISTEREN bij de GROOTSTE in Nederland op het gebied van elektrisch varen!!!!!!

 

Meer info over de Elektro Boten Show als bijvoorbeeld openingstijden en route vind je op www.destilleboot.nl/botenshow

 

 

 

foto's met dank aan De Stille Boot