Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
© Kings of the North, 2024
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Stavoren sleutelt aan pontgat.
Stavoren sleutelt aan pontgat.

Stavoren sleutelt aan pontgat.

Donderdag 2 mei 2013

Vroeger toen het IJsselmeer nog Zuiderzee was ging alles per boot. De afsluitdijk bestond nog niet dus mens en goed werd ingescheept en maakte de tocht naar de overkant over de Zuiderzee. Zo ook op de bekende verbinding Stavoren-Enkhuizen die sinds 1886 mens en goed per passagiersschip vervoerde. Wat men rond 1900 besloot was dat men vanaf toen gewoon hele goederentreinen ging overvaren op deze verbinding en dat deed men dan ook hoewel de locomotief niet mee mocht. Lekker makkelijk, goederen per wagon hup de boot op. En daar was toen de spoorpont. Niet te verwarren met spoorboot die slechts dient als verbinding tussen twee treinen en niet de trein zelf meeneemt. Als eerste pont voer de "Stavoren" met maximaal 10 wagons over de Zuiderzee. Later kwamen de ponten "Enkhuizen II" en "Leeuwarden" erbij. Met een lang rijtuig van +/- 30 meter werden de wagons op de pont geduwd/getrokken zodat de locomotief ten allen tijde op de wal bleef. Prachtig! Transport op zijn best, tot aan 1932 toen de afsluitdijk een einde maakte aan de Zuiderzee en vele industriën die hiervan en hierop leefde. Zo ook de spoorpont. In 1936 was het helemaal klaar. Einde, af en uit. Wat overbleef in Stavoren was een gat in een dijk waar ooit honderden afvaarten per jaar plaatsvonden.

 

77 jaar later

 

Het veergat werd na de jaren natuurlijk een troep met een gammele brug en twee gare ponthoofden en men wou deze dichtgooien maar Stavers Belang heeft een plan. Treinen varen doorgaans slecht en zijn dus ook nooit op het water te zien. Nederland heeft geen spoorponten meer dus deze tussen Stavoren en Enkhuizen is historisch gezien niet niks. In plaats dat het waterschap het pontgat dichtgooit heeft deze het pontgat dus (op het nippertje) opgelapt. Om de historische aanblik van Stavoren te versterken en gewoon voor de heerlijk nautische nostalgie wordt het pontgat gerestaureerd/gerepliceerd. Stalen constructie op de ponthoofden zodat het geheel weer op een hefbrug lijkt en de houten brug zelf krijgt natuurlijk weer rails, wat rails ervoor, vlaggetje erbij, enz. Leuk plan! Enige dat nog ontbreekt is 50k aan euros en een BOOT! dat niet tot het plan hoort. Dat geld komt er vast wel. Sponsoring, subsidie, donaties maar dat schip... wel een pontgat maar geen pont?

 

Wat Happy Sailor betreft creëer je een replica van de pont, zet daar een paar historische restauratie rijtuigen op en begin een drijvend restaurant. Uniek! Wij gaan vast pinnen.

 

Hoe het ook zijn mag, Stavoren is een prachtige plek om met de boot eens aan te doen en hoe meer nautische dingen hoe beter. Bekijk ook deze oude film over de haven van Stavoren. Nostalgie ten top.

 

 

Foto's : Stavers Belang, Onbekende man op Wikipedia