Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
© Kings of the North, 2024
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
BOETE € 10.000,- voor de GODEWIND!
BOETE € 10.000,- voor de GODEWIND!
BOETE € 10.000,- voor de GODEWIND!

BOETE € 10.000,- voor de GODEWIND!

Vrijdag 31 mei 2013

Dat we in Nederland af en toe een beetje doorslaan in het boetebeleid is natuurlijk al wat langer bekend. Dat we in Nederland nu ook volledig KOLDERIEK aan de gang gaan met boetes is voor de meeste van ons wellicht toch nog ergens heel in de verte verrassend te noemen..... We hebben er eentje hoor, totale WAANZIN en daardoor best lachwekkend (hopelijk).

 

€ 10.000,- BOETE voor de GODEWIND omdat er terecht Rode Diesel in de tank zit?!

 

Zoals al eerder op deze site gemeld volgt Happy Sailor de tocht van de Kotter Godewind van Dokkummer Nieuwe Zijlen naar Stellendam. Waarom we deze tocht volgen? Nou omdat we wel verwacht hadden enige spraakmakende items te kunnen presenteren. Dat we SLACHTOFFER zouden worden van de Nederlandse staat was eveneens te verwachten.... die maakt iedere burger immers tot lijfeigene of op z'n minst tot ZIELLOZE ZOMBIE. Wat is er aan't handje?

 

Schipper Jan heeft gisteren de tocht voortgezet vanuit Stavoren (daarheen was hij vanwege mist de avond daarvoor naar uitgeweken i.p.v. de oorspronkelijke bestemming Enkhuizen). Op een klein ongemak na een prima tripje van Stavoren naar Amsterdam gedaan, lekker relaxed allemaal. Tot etappe 3. Schipper Jan had de Houthaven in Amsterdam amper verlaten of de Douane arriveerde met GROOT vertoon in het zog van de Godewind. Of ze aan boord mochten komen. Sowieso iets raars van de Douane, vragen of ze aan boord mogen komen.... doen ze toch wel ongeacht wat je zegt. Zeg maar eens 'NEE, opzouten jullie accijns CREW, ga illegalen zoeken - doe iets nuttigs met jullie leven'. Moet je niet zeggen, doe je dat wel dan ligt er direct een tweede Douane boot naast je om je met veel machtsvertoon van je bootje te sleuren. Je bootje wordt afgesleept naar een of andere obscure haven voor in beslag genomen boten en voor jou kan het waterboarden beginnen.

 

Zover kwam het gelukkig allemaal niet voor Jan. Die ging gehoorzaam mee naar de Douane Haven. Probleem: in de Viskotter (een werkschip) zat Rode Diesel (speciaal voor werkschepen)..... 'What's UP', zou je zeggen. Welnu het was voor de Douaniers niet helemaal duidelijk waarom de Godewind daar in hun wateren voer. Alles uitgelegd. Uitgelegd dat de Kotter destijds is aangekocht door het bedrijf voor rondvaarten. Uitgelegd dat dit uiteindelijk niet doorging en dat de Kotter verkocht wordt naar Stellendam. Uitgelegd dat de tank al vol zat en daarbij direct de EIGEN ONTHEFFINGSREGELS t.m. 1 Juli 2013 ook maar uitgelegd..... je weet maar nooit. Alles in kannen en kruiken zou je zeggen.... Nou NEE! Omdat we toch al waren aangehouden was het wel de wet die gehandhaafd diende te worden. Dus wordt er een sanctie opgelegd na onderzoek van de Diesel..... of die wel echt rood was.... Misschien hadden we bij wijze van grap er wel ranja ingegooid. Is leuk: ranja in de Diesel doen. Doen veel mensen........ ahum. Die Diesel is ROOD. Weten we zelf ook wel. Dus......... bestaat de kans dat de Godewind inderdaad voor € 4,- boete (accijns) per liter tankinhoud wordt aangeslagen. Ergo: € 10.000,- voor Mark Rutte en zijn Griekse en Europese Vriendjes. Ja Ja lieve mensen, EUROPA heeft ook GELD nodig. ONS GELD, UW GELD. Maakt niet uit waar het vandaan komt. Hoe gekker hoe beter. Doen ze zinnige dingen mee daar in Europa (sarcasme filter AAN).

 

Om een lang verhaal kort te maken: de Godewind is zakelijk aangekocht, staat op naam van een bedrijf en is alszondanig ook aangemeld bij de K.v.K. Gelopen race. Jammer alleen dat Schipper Jan bijna 3 uur bij de Douane heeft gelegen.... Verloren tijd. Wel moeten we melden dat de Douaniers zelf uiterst vriendelijk en zelfs gastvrij waren, kopje koffie erbij.... even babbelen over bootjes en bedrijven en hun eigen beleid. Best een leuke ochtend eigenlijk. Ahum: het was gewoon GEZELLIG!

 

De Douane mag ons VAKER aanhouden. LEUK!

 

 

 

 

 

foto's Happy Sailor Magazine, mogen gedeeld worden onder bronvermelding