Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
© Kings of the North, 2024
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Winterklaar maken van de boot, 10 TIPS!

Winterklaar maken van de boot, 10 TIPS!

Vrijdag 11 oktober 2013

Het is weer voorbij die 'mooie' zomer. Gelukkig maar want de zomer van 2013 was eigenlijk veel te kort en begon veel te laat. Laten we hier vooral niet al te lang bij stilstaan want de temperaturen zijn inmiddels in een neerwaartse spiraal beland en dus wordt het tijd de boot winterklaar te maken.

 

In het water of op het droge: je boot moet er KLAAR voor zijn!

 

Iedere enigzins nozele botenbezitter weet het: komt de koude er aan dan moet er werk aan boord worden gedaan. Maar wat allemaal? Welke do's en don'ts zijn er? Happy Sailor heeft 10 tips voor je om jouw boot veilig de winter door te krijgen, of 'ie nou op het droge staat of gewoon in het water blijft liggen..... dat laatste is overigens wel fraai hoor: op een koude winterdag zo rond het vriespunt wanneer er overal rijp op de daken en takken ligt..... Moet je je voorstellen dat je dan met je bootje door het spiegelgladde water klieft. Overal stilte om je heen, een opgeschrikte watervogel.... PRACHTIG. Maar goed, back on topic, de tips dus.

 

10 TIPS om jouw boot klaar voor de winter te maken:

 

Tip 01: Water van boord!

Of je boot nou op het droge ligt of in het water blijft, haal altijd je water van boord. Drinkwater tanks leeghalen, drankjes van boord. Want: water bevriest en bevroren water zet uit met alle gevolgen van dien. Niet vergeten ook de afvoer van je gootsteentje leeg te laten lopen en ook het water uit de leiding naar het kraantje toe af te tappen. Pomp je toilet leeg en sluit hem af, voor alle zekerheid een scheut antivries in de pot aangezien daar meestal wel wat water onderin blijft staan.

 

Tip 02: Motor nakijken!

Kijk dat jij als zinnige schipper geregeld oliepeil etc. controleert spreekt voor zich, doe dit ook even bij aanvang van de winterperiode. Check of je oliepeil goed is, check je keerkoppeling oliepeil, check je impellertjes voor het koelwater, laat al het water uit de motor lopen voor als je op de kant staat. Blijf je in het water start dan de motor, draai de wierpot open en de koelwatertoevoer naar de motor dicht. Giet antivries in de wierpot. Zodra er antivries in je koelwater zit dat de boot dan weer uitstoot zet je direct de motor uit. Er zit nu antivries i.p.v. water in de koeling zodat je motor NOOIT meer kan kapotvriezen (dat laatste komt vaker voor dan je denkt). Loop alle leidingen na, check alle afsluiters en vet ze in.

 

Tip 03: Haal canvas van boord!

Je ziet geregeld boten liggen met op hun sprayhood en/of zeilhuik een dikke laag sneeuw. Op zich kan het canvas daar wel tegen maar...... sneeuw vriest op, en dooit weer om vervolgens weer op te vriezen. Canvas dat bevriest verliest zijn flexibileit en zit er snel verweerd uit. Gewoon van boord halen die sprayhood etc.

 

Tip 04: Koppel je accu's los!

Heel simpel, de polen eraf halen of een accubrug plaatsen die ervoor zorgt dat de accu's gedurende de winter geen spanning afgeven. Het is een MISVATTING dat accu's constant onder spanning moeten staan. Een goede accu kan prima een aantal maanden zonder spanning, zolang ze maar DROOG staan.

 

Tip 05: Een droge boot is een blije BOOT!

Doordat 's winters de temperatuurverschillen in de boot flink kunnen oplopen (denk maar eens aan vorst met daarna een dag zonneschijn) ontstaat er veel vocht in de boot. Of je hem nou in het water of op de kant hebt: knal er een goede vochtvreter in en controleer deze geregeld. Zo hou je de boot droog en voorkom je lelijke vochtplekken.

 

Tip 06: Elektronica van boord!

Elektronische snufjes en gadgets hebben een hekel aan kou dus haal ze van boord. Spuit eventuele stekkers in met een vochtwerende spray zodat ze niet gaan corroderen. Het van boord halen van elektronica heeft nog een voordeel, 's winters wordt er doorgaans MEER GESTOLEN van boord. De nachten zijn langer en er is minder volk op de haven, onderschat dit niet!

 

Tip 07: Haal je vaarkaarten en boeken van boord!

Een boot is altijd wat vochtig en 's winters is dat nog erger. Papier houdt niet van vocht, haal het dus van boord. Niet vergeten want kaarten etc. zijn tyfusduur en het is zo makkelijk te verhelpen.

 

Tip 08: Zorg ervoor dat de afvoeren in de kuip 100% OPEN ZIJN!!!!!!

Stel je eens voor, een mooi pak sneeuw van een halve meter en ineens slaat het weer om. De dooi treedt in met grof geweld. Die halve meter sneeuw ligt dus ook op jouw boot en vormt het equivalent van vele emmers met water die tegelijk jouw kuip in gemieterd worden. Zit je afvoer(en) verstopt dan is het leed niet te overzien. Ieder jaar weer gaan er bootjes de onderkant van de waterspiegel bekijken....... Haal die afvoeren leeg, altijd! Ook voor boten die op het droge staan is een verstopte afvoer dramatisch. Wat gebeurt er met het water wanneer het niet weg kan? Dat stroomt je boot ergens in.... Zonde Zonde Zonde. Afvoeren dus OPEN!

 

Tip 09: Werk beschadigingen bij!

Iedere boot heeft wel een plekje hier en daar. Je bent iets te enthousiast eens je box in gevaren of met je pikhaak achter je houten bakskistdeksel blijven hangen..... Kan gebeuren. Om je boot goed de winter te laten doorstaan moet je wel deze plekjes wegwerken. Hoeft echt niet mooi maar smeer er een dikke laag vet op zodat regen en sneeuw er geen vat op kunnen krijgen. Heb je een lekkend raam: zelfde verhaal, lekker vet erop of kit zodat de boot de winter doorkomt en dan in het voorjaar netjes en goed afwerken. Vooral houten en stalen boten zijn natuurlijk kwetsbaar gedurende de wintermaanden.

 

Tip 10: Check geregeld je boot!

Dit moet je ALTIJD DOEN, ALTIJD! Check die boot of hij nou op de wal staat of aan de steiger ligt, checken dat ding. Ga er niet vanuit dat de havenmeester alles ziet. Het is jouw boot, jouw verantwoording. Een niet goed vastgemaakt dekzijl kan aardig wat schade aanrichten, een toch niet helemaal goed afgesloten raam kan desastreuze gevolgen hebben, een niet goed vastgemaakt landvast kan toch ook zijn ellende meebrengen en ga zo maar door. Die boot heeft jou nodig in de winter. Ga er op z'n minst 1 x per maand heen en laat de kajuit even lekker doorwaaien. Check de vochtvreter, check of alles nog goed vast zit en ga dan weer met een gerust gevoel naar huis, dan PAS, NIET EERDER!

 

Het is vaak zo simpel maar er zijn zoveel bootbezitters die deze 10 hele logische zaken niet in de praktijk brengen, zonde en zo onnodig. Een goed op de winter voorbereide boot is in het voorjaar in no time weer vaarklaar.

 

Een mooie winter toegewenst en voor de schippers onder ons (incl. ikzelf) die in de winter geregeld een vaartocht maken, genieten geblazen want een winterse tocht is prachtig.... Oh ja: niet vergeten na iedere vaartocht wel je motor weer te voorzien van antivries en voor jezelf deze 10 tips nog even doornemen, klopt alles nog: op naar de volgende tocht!

 

 

 

 

foto Happy Sailor Magazine, mag gedeeld worden onder bronvermelding