Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
© Kings of the North, 2024
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Armageddon op Nederlandse Vaarwateren!

Armageddon op Nederlandse Vaarwateren!

Donderdag 20 februari 2014

Het was goed mis in 2013 op de Nederlandse vaarwateren. Een record aantal ongevallen met helaas ook vaarongelukken met dodelijke slachtoffers. Onze watersporthobby is natuurlijk de mooiste hobby die er is.... en daar hoor je niet bij om te komen. Goed onderzoek naar ieder afzonderlijk ongeval is essentieel, gelukkig gaat dit er nu komen.

 

2013 Was het meest dodelijke watersportjaar OOIT: Armageddon op het Water!

 

Het Nederlandse Watersportverbond heeft na flink aandringen bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de hand weten te leggen op de SOS Ongevallen database. Op basis van deze gedetailleerde gegevens kan geprobeerd worden in kaart te brengen waarom het mis gaat op de binnenwateren. Het doel van het onderzoek is natuurlijk om het aantal ongelukken terug te dringen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Varen doe je Samen, deze voorlichtinscampagne loopt sinds 2008 en is tamelijk succesvol in het veiliger maken van de watersport. Waarom dan toch onze vaarwateren opeens in 2013 veranderden in 'The Killing Fields', is vooralsnog niet echt aan te geven. 

 

Varen doe je Samen gaat in ieder geval onderzoeken waarom het aantal ongevallen gestegen is en kijken naar welke soort ongevallen er het meeste plaatsvinden. Aan de hand hiervan kan de voorlichtingscampagne waar nodig aangescherpt worden. Een hartstikke goed initiatief van het Watersportverbond en Varen doe je Samen. Laten we hopen dat we een rampjaar als 2013 niet meer meemaken, we hebben het over PLEZIERVAART en die moet vooral PLEZIERIG blijven dachten wij zo.

 

Waar Happy Sailor wel wat angstig voor is; de vaarbewijslobby die dit soort onderzoeken en ongevallen te pas en te onpas aangrijpt om vooral maar iedereen aan het vaarbewijs te krijgen. Een terugblik op de 3 dodelijkste ongevallen van 2013 leert ons dat in het geval van de overvaren sloep op het Prinses Margrietkanaal motorpech de oorzaak van het ongeval was. In het geval van het overvaren echtpaar, toevallig ook op het Prinses Margrietkanaal, is ernstige nalatigheid van de schipper van het plezierjacht de reden van het ongeval (de man bleef na herhadelijk waarschuwen van medeschippers gewoon op zijn noodlottige ram(p)koers varen). Het derde ongeval is veroorzaakt door niet opletten van een beroepsschipper.... die dus WEL  zijn vaarbewijs heeft. Met andere woorden, in alledrie de gevallen had het wel of niet hebben van een vaarbewijs niets uitgemaakt. De meeste ongevallen worden overigens veroorzaakt door snelvarende boten waarvoor..... jawel: een vaarbewijs al verplicht is. Laten we hopen dat het Watersportverbond niet de ogen sluit voor deze feiten.

 

Hoe het ook zij: we willen allemaal dat het veiliger wordt op het water. Niet dat het nu onveilig is want volgens het Ministerie gebeuren er procentueel gezien zeer weinig ongelukken op het water. We zijn dus met z'n allen op de goede weg, een gedegen onderzoek met goede aanbevelingen gebaseerd op feiten zal ons alleen nog maar meer op koers houden!

 

Meer over het Watersportverbond vind je op www.watersportverbond.nl Het persbericht over het te houden onderzoek staat hier: http://www.watersportverbond.nl/data/documents/Algemeen%20Nieuws/VDJS%20onderzoek%20oorzaken%20ongevallen.pdf  De campagne Varen doe je Samen vind je o.a. hier: www.varendoejesamen.nl

 

 

 

 

 

foto met dank aan Flitsnieuws.nl