Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
Kings of the North, 2018
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Voila: de belachelijkste boot ever!
Voila: de belachelijkste boot ever!
Voila: de belachelijkste boot ever!
Voila: de belachelijkste boot ever!
Voila: de belachelijkste boot ever!
Voila: de belachelijkste boot ever!
Voila: de belachelijkste boot ever!
Voila: de belachelijkste boot ever!

Voila: de belachelijkste boot ever!

Vrijdag 23 mei 2014

Het zal jou niet verbazen dat wij van Happy Sailor weer een vreemde boot hebben gevonden. Wij zijn immers dol op rare boten, vinden we leuk. Het kan ons niet gek genoeg of we besteden er wel aandacht aan. Sommige vreemde boten lijken op het eerste gezicht ook echt vreemd om dan later hun logica te onthullen. De boot die we nu voor je opgeduikeld hebben blijft ook na een nadere inspectie gewoon een hartstikke belachelijk ding, de mafste die wij ooit gezien hebben!

 

Het is een wiekloze helicopter op twee drijvers.... ofzo!

 

Voila: de Helicat. Een catamaran met de cabine van een helicopter. Hij komt uit Amerika en wordt serieus geproduceerd door Sandy Williamson, een watersport professional in hart en nieren. Waarom Sandy in hemelsnaam de cabine van een helicopter op 2 drijvers schroefde wordt ons niet helemaal duidelijk. Hij deed het en is er trots op.... en ook de reden hiervoor is ons niet helemaal duidelijk. Hoe het ook zij, de Helicat is er en ook jij kunt hem kopen.

 

Even in het kort: het is natuurlijk geen echte helicoptercockpit (wat een prachtig woord by the way), die zou veel te duur zijn. Nope: het is een polyester cabine op een catamaran onderstel. De cabine biedt plaats aan twee personen die achter elkaar zitten. En dat is het dan ook. Je kunt met 2 personen varen. Kan ook in een roeiboot maar die was er al dus die hoefde Sandy niet meer te bedenken. Volgens de fabrikant is de Helicat speciaal bedoeld voor ruwwater en om lekker snel te spelevaren.... Hij is getest en door de Amerikaanse autoriteiten goedgekeurd voor productie.

 

Misschien moet je Amerikaan zijn om dit te begrijpen maar ons inziens is de Helicat ZO overbodig dat het genant wordt. Allereerst is het geen prestatie om 2 dikke buitenboordmotoren achter een catamaran te hangen. De vaareigenschappen van een dubbelromper zijn bijna altijd goed, daar zit geen winst voor de Helicat. Evenmin zit er winst in de cabine. Bij een normalere configuratie kun je meer mensen meenemen op je vaartochtjes, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Daar haakt de Helicat ook al af. Ook wordt er door de fabrikant geroepen dat het een handig vaartuig is voor eiland transport. Wij vragen ons dan af wat je wil transporteren? Bergruimte is er nauwelijks en wanneer je de schipper niet meetelt kun je precies 1 personen.... transporteren?!?!!? Het enige transport waar de Helicat voor geschikt zou zijn is als drugsrunner. Nu zijn drugs in Amerika erger dan guns en wordt je voor het smokkelen van drugs 361 jaar opgesloten... wij denken dus dat de man achter de Helicat zijn bedenksel zeker niet als drugsboot bedoeld heeft.

 

Kunnen we dan iets positiefs aan de Helicat ontdekken? Nou....... hij is wel opvallend rood en flitsend geel. 

 

De specs van de Helicat:

- Lengte: 6,5m.

- Breedte: 3,05m.

- Diepgang: 0,46m.

- Gewicht: 730kg. excl. buitenboordmotoren

- Motorisering: maximaal 2 x 90PK

- Aantal personen: 2

- Topsnelheid: bij 2 x 90PK ongeveer 70 km.p.u.

- Bagage: Drugs

- Prijs: € 55.000,- (incl. trailer en 2 x 60PK Mercury BBM)

 

Dat de makers van de Helicat zelf ook niet helemaal weten wat ze er mee moeten blijkt wel uit de documentatie die ze hebben gemaakt. Overal wordt geroepen dat de motorisering niet groter kan zijn dan 2 x 90PK om vervolgens in de optielijst te melden dat je hem ook kunt krijgen met 2 x 115PK..... HUH? Er is nog meer raars: je kunt optioneel 2 stoeltjes laten monteren (met gordel) op de drijvers waarvandaan je dan kunt vissen.... je mag alleen niet harder varen dan 40 km.p.u wanneer er iemand op zo'n stoeltje zit.... HUH? Voor een dikke € 1.500,- extra monteren ze een achterdek voor je..... nog zo'n vreemd accessoire, hoe kom je daar? Je dient dan min of meer uit de cabine te klimmen om dan via de drijvers het achterdek te bereiken..... confortabel is anders..... Vreemd, Vreemd en nog eens Vreemd.

 

Echt beste Happy Sailors, deze boot dient geen enkel nut en is met recht de belachelijkste boot ever. Niet eens zozeer om het uiterlijk, meer omdat hij geen enkel doel dient. Alle al beschikbare boten zijn beter inzetbaar voor de doelen die de Helicat nastreeft. Als transportboot FAIL, als funboat misschien maar er zijn leukere dus FAIL, als bootje om lekker met vrienden mee te toeren.... alleen als je maar 1 vriend hebt, dus ook weer een FAIL, als vernieuwend concept FAIL, als verhuurboot FAIL, als helicopter FAIL, als afzuigkap FAIL, als exitpoll bij verkiezingen FAIL... Gewoon een dikke FAIL!

 

Vind jij hem toch de moeite waard, bestellen kan hier www.helicat.net (staan ook filmpjes op).

 

 

 

 

foto's met dank aan Helicat, al kunnen we begrijpen dat we ze er weer af moeten halen na het lezen van dit artikel.....