Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
Kings of the North, 2018
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
HELP, de Havenmeester verzuipt!

HELP, de Havenmeester verzuipt!

Vrijdag 29 augustus 2014

Ach en Wee, de Havenmeester zit in de puree! De arme man/vrouw verzuipt min of meer......... tenminste als we de geluiden van o.a. de Hiswa en de Liborfaalbank Rabobank moeten geloven. Recente trends tonen aan dat de jachthaven zoals we die kennen geen toekomst meer heeft, de Havenmeester als bedreigde diersoort zullen we maar zeggen. De Havenmeester als uitstervend beroep, net als de smid, de dorpsbeul, de voddenman, de heraut of de scharensliep. Is dit nou bangmakerij 2.0 of kunnen we echt spreken van een serieuze bedreiging voor jachthavens in Nederland anno 2014?!

 

Wie niet in staat is te veranderen is DOOMED!

 

Wat is er aan de hand in jachthavenland (om ook deze alinea met een rijmpje te beginnen)? Door een veranderende markt kunnen veel jachthavens in Nederland in de problemen komen. Zaken als de vergrijzing gaan de jachthavenbranche zwaar treffen. Wist jij dat maarliefst 50% van de botenbezitters ouder is dan 60! Nog een paar jaar en alle opa's en oma's zoeken een plekje achter een kanten gordijntje om daar nooit meer weg te komen. Varen? Nope.... veel te veel gedoe voor die oudjes. Daarnaast zien we dat de jongere generaties een hele andere vaarbeleving hebben. Die hoeven niet zo nodig een eigen boot te bezitten en kunnen prima uit de voeten met een keer in de zoveel tijd een bootje huren. Daarbij helpt het ook niet mee dat het aanbod aan ligplekken nog steeds stijgt. Zo leggen veel bungalowparken eigen havens aan en worden diverse nieuwbouw woonwijken voorzien van eigen aanlegplekken en wat al niet meer.

 

Wanneer we dan kijken naar de instroom binnen de watersportbranche (jongeren) dan valt op dat de jongeren die gaan watersporten veelal kiezen voor actieve watersporten als Kiten, Surfen, Wakeboarden, Wedstrijdzeilen en wat al niet meer. Hartstikke mooi natuurlijk alleen......... een Kiteboard leg je NIET ergens aan een steiger. Ergo: de huidige bootbezitter staat door zijn/haar leeftijd met 1 been in het graf en de aspirant bootbezitter gaat liever surfen en als hij/zij al bootje wil varen dan huren ze wel ergens een sloep, lekker geen gedoe met onderhoud enzo......

 

Tja.... komen we toch even op de Liborfaalhazen van de Rabobank terug. Deze Rabobank, en met hen alle andere banken in Nederland, roepen moord en brand als het gaat om de toekomstperspectieven van jachthavens. Dit is toch iets dat voelt als dat je alle buren in jouw straat een klap voor hun kop geeft om dan vervolgens te gaan klagen dat er zoveel geweld is in je straat! Zo van: zelf 30 x de ring Amsterdam met 220 km. p.u. rondracen en dan klagen over dat er zo hard gereden wordt op diezelfde ring. De banken roepen ach en wee maar zijn zelf deels debet aan het probleem. Immers door de ingestorte kredietverlening kunnen heel veel aspirant watersporters niet eens een bootje kopen. Ja een goedkoop klein hok waar ze nog flink aan moeten klussen...... daar droomt alleen niemand van. Een beetje net schip kost in alle scenario's snel meer dan € 5.000,-/€ 10.000,- als het al niet meer is. Voorwaar bedragen die niet iedereen zomaar op de plank heeft liggen..... Ja opa en oma wellicht..... maar die vergrijzen en vormen dat andere grote probleem. Kortom: een soepelere kredietverlening zorgt ervoor dat meer jongen mensen een fatsoenlijk schip kunnen kopen.

 

We zien dus een beperkte instroom van jonge bootbezitters en een vergrijzende markt. We zien een toenemend aanbod van ligplekken en een trend naar huren en een andere minder gebonden manier van watersportbeleving.

 

Is de Havenmeester verloren? Kan de Havenmeester naar het museum? NEE! Gelukkig zijn er ook positieve trends te melden. De groei van de huurvloot bijvoorbeeld! Iedere haven kan zo een aantal bootjes aan de steiger leggen (die zijn straks toch leeg) voor de verhuur. Verder zien mensen de jachthaven zelf ook steeds meer als een plek om op hun gemak te recreëren. Logisch ook aangezien veel jachthavens op de mooiste plekjes van Nederland liggen. Een jachthaven met extra faciliteiten als een shop, horeca, zon/zwem mogelijkheden en bijvoorbeeld speelgelegenheden voor de kids zal makkelijker nieuwe klanten trekken. De jachthaven als doel in plaats van als vertrekpunt biedt mogelijkheden.

 

Ook specialisatie kan soelaas bieden. Wanneer een jachthaven een duidelijke keus maakt voor een bepaalde doelgroep kan dit grote voordelen hebben. Een voorbeeld: de focus op luxe. Je upgrade je haven naar een luxer niveau met chique voorzieningen, een mooi terras aan het water, misschien zelfs een sauna op het haventerrein en extra faciliteiten als een poetsservice voor de schepen en ga zo maar door. De gegoede watersporter zal dit aanspreken en kiezen voor de haven in kwestie. Zo kun je ook de andere kant op denken: een haven voor actieve watersporters. Deze gaan voor zaken als een additioneel trapveldje, mogelijkheden om te bewegen (wat outdoor fitnesstoestellen wellicht), de optie om op de haven een overnachting te boeken in een bungalow of nog leuker op een boot (aangezien de actieve watersporter doorgaans niet beschikt over een geschikt kajuitjacht). Wat te denken van een specialisatie naar klushaven?! Plaats een goede schilderloods, biedt technische ondersteuning aan en een soort van Watersportbouwmarktachtige shop..... Wedden dat dit watersporters aan gaat trekken? Zelf klussen is voor veel mensen nog steeds een groot deel van de vaarhobby. Nu kost specialisatie vaak wel geld...... eens zien of die prutsbanken in Nederland hier iets in durven te betekenen.

 

De Havenmeester verzuipt nog niet, hij/zij moet wel keuzes maken en zich niet blindstaren op het verleden. Met een goede drijfsteiger alleen kom je er niet meer. De watersporter is aan het veranderen, jachthavens die niet mee veranderen zijn gedoemd te verdwijnen. Darwin zou hier een heel betoog over kunnen houden met zijn evolutieleer.... dat wat zich niet aan kan passen verdwijnt. Nu zullen jachthavens niet zo snel verdwijnen, maar toch..... als we de cijfers van de Rabobank moeten geloven zitten veel jachthavens nu al onder de economisch belangrijke grens van de 90% bezetting en das toch echt iets om even stil bij te staan. Dus Havenmeester kom op.... doe es een keuze maken, wij als Happy Sailors blijven je toch wel trouw, want wij zijn de doelgroep..... wij zijn actieve blije bootbezitters.

 

Achtergrond informatie over hetgeen in dit artikel geschreven is kun je inzien op de site van de Rabobank (doen die toch iets goed): https://www.rabobankcijfersentrends.nl/index.cfm?action=branche&branche=Jachthavens&p=5 

 

 

 

 

foto Happy Sailor Magazine, mag gedeeld onder bronvermelding