Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
Kings of the North, 2018
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Wat een...... KLOEK schip!
Wat een...... KLOEK schip!
Wat een...... KLOEK schip!
Wat een...... KLOEK schip!
Wat een...... KLOEK schip!
Wat een...... KLOEK schip!
Wat een...... KLOEK schip!
Wat een...... KLOEK schip!
Wat een...... KLOEK schip!
Wat een...... KLOEK schip!
Wat een...... KLOEK schip!
Wat een...... KLOEK schip!
Wat een...... KLOEK schip!
Wat een...... KLOEK schip!
Wat een...... KLOEK schip!
Wat een...... KLOEK schip!

Wat een...... KLOEK schip!

Woensdag 4 februari 2015

Hoe omschrijf je in één woord een schip als de 'Gebroeders Luden'.....? Tijdens het koffiedrinken afgelopen dinsdag (3 feb. 2015), bij de stichting die de Gebroeders Luden in de vaart houdt, werd een oud artikel tevoorschijn getoverd waarin de reddingsboot omschreven werd als 'KLOEK'. Na wat over en weer gebabbel kwamen betere woorden als; ferm, robuust, stevig en tot slot stoer op tafel. Unaniem werd besloten het maar op STOER te houden.

 

De Gebroeders Luden, een STOER schip!

 

Inderdaad, wat een stoer schip zeg. De reddingsboot Gebroeders Luden ademt gewoon onverzettelijkheid. Geen golf te hoog, geen storm te gierend en geen redding te moeilijk. Dit schip voer (en vaart) ALTIJD! En wat een eer voor ons van Happy Sailor dat wij exclusief een kijkje mochten nemen op dit voormalige KNRM reddingsschip. Een aantal medewerkers van de Stichting de Gebroeders Luden hebben ons de boot laten zien en een prachtig inzicht gegeven hoe het destijds gegaan moet zijn tijdens een van haar talloze reddingsmissies. 

 

Even kort een stukje historie. De Gebroeders Luden is in 1965 gebouwd in Delfzijl als een van 5 zusterschepen. Deze schepen waren voor hun tijd tamelijk top of the bill. De combinatie van zelfrichtendheid, power, ruimte en veiligheid waren destijds dus echt state of the art (nog zo'n mooie Engelse uitdrukking). Uitgerust met 2 dikke Kromhout diesels van elk 140 PK was ze helemaal klaar voor haar job: het redden van drenkelingen/schipbreukelingen op zee in dienst van de toenmalige KNRM. Leuk.... nou ja niet voor de Familie Luden zelf dan..... te vermelden is hoe ze aan haar quasi bijzondere naam is gekomen! De Gebroeders Luden is gebouwd met dank aan een erfenis van De Heer J. Luden die in 1924 zijn broer Hendrik op de Noordzee had verloren. 'Dit nooit meer', moet Luden gedacht hebben toen hij zijn testament opstelde. Als eerbetoon aan deze nobele daad vaart de reddingsboot nog steeds rond vernoemd naar de gulle gever en zijn verdronken broer, De Gebroeders Luden. Prachtig gebaar, prachtig verhaal, prachtige boot.

 

Ze is in 1965 in dienst gesteld met als thuishaven Oostmahorn, dat toen nog aan de Lauwerszee lag. Door de indijking van de Lauwerszee werd haar thuishaven in 1969 Lauwersoog (waar ze vandaag de dag gelukkig ook weer ligt). Na jaren van trouwe arbeid was het in 1996 over en uit voor de Luden. De KNRM koos voor een modernere en met name snellere boot en de Luden werd verpatst aan de IJslanders, die maar wat blij waren met de Luden. Ze heeft nog 9 jaar lang mensen uit de Poolzee gevist om in 2006 weer terug te keren in Lauwersoog......... waar ze tenslotte ook thuishoort.

 

Wat opvalt wanneer je aan boord staat is het onrustige, beetje wiebelige, karakter van de Luden. Je verwacht eigenlijk niet van een schip van dik 20 meter dat het bij ieder zuchtje wind al lekker begint te dansen op de golven. Door het ontwerp, de geringe diepgang en die enorme opbouw is het een schommelaartje. Het schijnt dat zelfs de meest doorgewinterde zeeman en zeevrouw op de Luden het ontbijt, lunch en diner overboord gooit (zeeziek.....). Ook het varen met de Luden is niet bepaald een makkelijk iets. 'Bij het manouvreren in ondiep water is het een ....... (lelijk woord wat we even hebben gecensureerd)', aldus scheepsmachinist Hans Streelman. Hij vertelde ons ook dat je de Luden echt in de vingers moet hebben wil je er lekker mee kunnen varen: 'rechtuit op open zee gaat prima', al het andere..... behoeft wat meer stuurmanskunst'. Gelukkig voor de Luden zijn er wel wat mensen binnen de Stichting die het beest kunnen temmen en er zo voor zorgen dat ze nog geregeld varend te bewonderen is.

 

Dat we haar kunnen bewonderen is natuurlijk aan de Stichting te danken. Met een flinke groep vrijwilligers zorgt deze ervoor dat de Luden niet alleen behouden is gebleven maar dat ook in de toekomst blijft! Chapeau gasten, alle credits voor het team van de Luden. Zo'n klassiek schip is qua onderhoud bijvoorbeeld megaveel werk. Authentieke onderdelen zijn nauwelijks voorhanden zodat er geregeld iets op maat moet worden gemaakt. Kost allemaal een bom duiten en ook daar is de Stichting goed bezig. Middels kreatieve ideetjes hoe de Luden in te zetten worden de benodigde Euro's binnen gehaald. Wist jij bijvoorbeeld dat je de Luden kunt inhuren voor het verstrooien van de as van je geliefde op zee?!?!? Kan dus! Wel even uitkijken met de wind anders waait oma of opa zo weer het dek op...... en as verstrooien met behulp van een bezem.... mwah, weet niet of opa en oma dat zo gewild zouden hebben.....

 

Met 40 drenkelingen tegelijk op de Gebroeders Luden!

 

In haar werkzame leven heeft ze honderden mensen uit de klauwen van de zee gered. Een mooie anekdote die Esther Toxopeus (PR dame voor de Luden) ons weet te melden is dat er ooit tijdens dichte mist twee schepen op elkaar zijn geklapt waardoor de Luden maarliefst 40 drenkelingen tegelijk moest herbergen. Wij hebben het drenkelingen verblijf aan boord bezocht en geloof ons, een kajuit van een gemiddeld zeiljachtje is groter. Naar het schijnt werden de drenkelingen '3 hoog opgestapeld' op ieder beschikbaar stukje boot. Iedereen heeft het i.i.g. overleefd. 

 

 

Specificaties Gebroeders Luden:

- Bouwjaar: 1965

- Lengte: 20,36 m.

- Breedte: 4,42 m.

- Diepgang: 1,42 m.

- Motorisatie: 2 x Kromhout diesel elk 140 PK. met 1500 omwettelingen per minuut

- Topsnelheid: 20 km.p.u. (ofwel 10,6 knopen)

- Verbuik per uur: 50 liter bij topsnelheid

- Aantal stuurstanden: 3!!!!!

 

 

Nog meer te melden? Nou de Gebroeders Luden is van de 5 zusterschepen nog de meest authentieke. Zaken als boeg of hekschroef, airco, een minibar, whirlpool of überhaupt comfort zul je op de Luden niet vinden. Nope: 'zo origineel mogelijk houden dat schip', aldus Hans Streelman. Hierdoor ademt het schip nog echt die sfeer van toen..... Toen waren reddingsboten niet van rubber met een computergestuurde besturing. Toen waren boten STOER, ja zelfs KLOEK!

 

Maar.......... zelfs de oude Luden heeft iets wat de moderne KNRM schepen van nu niet kunnen..... redden bij ijsgang. De romp van de Luden is 4 cm dik.... ja het staat er echt 4 centimeter dik staal. Hierdoor kan ze prima als ijsbreker ingezet worden, hetgeen de vorige eigenaar (die IJslanders) ongetwijfeld ook gedaan heeft. Zo is het mogelijk dat de KNRM toch weer een beroep doet op haar oude strijder, wanneer er een schip in nood verkeert in combinatie met ijsgang. Er komt dan uiteraard wel een getrainde crew van de KNRM aan boord maar goed... de Luden flikt het dan toch maar mooi even.

 

Afsluitend rest ons niets dan respect voor dit schip, de mensen die er destijds op voeren en de Stichting met haar vrijwilligers. Mooi om te zien hoe de liefde voor een stukje nautisch erfgoed een glimlach op zoveel gezichten tovert en op die van ons zelfs een brede lach van oor tot oor. Heb jij nou naar aanleiding van dit artikel ook zoiets van 'de Luden moet blijven en ik heb toch nog wat geld over omdat de Ebola epidimie bijna over is', wordt dan donateur. DOEN!

 

Meer info over de Gebroeders Luden vind je hier: www.gebroeders-luden.nl

 

Donateur worden kan hier: www.gebroeders-luden.nl/donateurs

 

En omdat het altijd belangrijk is, info over de KNRM staat hier: www.knrm.nl

 

 

Foto 01 De Gebroeders Luden!

Foto 02 En even vanaf de zijkant.

Foto 03 Een deel van het team van de Luden met v.l.n.r. Hein Halma (schipper), Harm Tolsma (opstapper)

            Esther Toxopeus (PR dame) en Hans Streelman (machinist). Gasten bedankt voor jullie tijd!

Foto 04 Het spitse kontje van de Luden (een echte dame.... met een mannennaam).

Foto 05 Ingang naar het drenkelingenverbijf.

Foto 06 Mooi zicht op de kajuitopbouw.

Foto 07 STOER!

Foto 08 De ingang van het stuurhuis en de trap naar de buiten stuurstand.

Foto 09 De hoofd stuurstand, let ook op dat fraaie grote stuurwiel.

Foto 10 Het bewijs dat ze in Delfzijl gebouwd is.

Foto 11 Authentieke scheepsradio: COOL 2.0!

Foto 12 Het bemanningsverblijf.

Foto 13 Doorkijkje naar de achterste machinekamer met Kromhout nr.2

Foto 14 Stuurstand nummer 2.

Foto 15 Blik op de vrijheid (foto genomen vanuit het drenkelingenverblijf).

Foto 16 En nog eentje..... omdat ze ZO MOOI IS!

 

 

 

 

foto's Happy Sailor Magazine mogen gedeeld onder bronvermelding