Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
Kings of the North, 2017
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Ter land, Ter ZEE en in de (buiten)lucht!
Ter land, Ter ZEE en in de (buiten)lucht!
Ter land, Ter ZEE en in de (buiten)lucht!
Ter land, Ter ZEE en in de (buiten)lucht!
Ter land, Ter ZEE en in de (buiten)lucht!
Ter land, Ter ZEE en in de (buiten)lucht!

Ter land, Ter ZEE en in de (buiten)lucht!

Maandag 24 maart 2014

Voor watersporters die eens wat anders willen hebben we een leuke TIP: koop een HOVERCRAFT! Jawel: een echte hovercraft voor recreatief gebruik. Over cool gesproken..... daar waar andere snelle schippers voorzichtig de vaste wal naderen, daar kun je met zo'n hovercraft vol gas richting land denderen.... En als je niet meer kunt remmen, dan vaar je lekker door!

 

Oké ze maken wat lawaai en zijn volledig onpraktisch.... is dat erg dan?

 

De hovercraft bestaat sinds de 50'er jaren van de vorige eeuw. Een excentrieke Engelsman, ene Sir Christopher Cockerell, bedacht het principe van de luchtkussenboot en vroeg hier in 1955 octrooi op aan. Omdat de luchtkussenboot als het ware boven het water zweeft, in het Engels: hooveren genaamd, noemde Cockerell zijn uitvinding de hovercraft. Rijk werd hij er overigens niet van aangezien hij om een prototype te kunnen ontwikkelen al zijn bezittingen moest verkopen..... Uiteindelijk kreeg hij wel de Britse titel SIR voor zijn naam doordat zijn uitvinding inmiddels was omarmd door tal van bedrijven, waaronder vliegtuigbouwer Saunders Roe die in 1958 de eerste echte hovercraft bouwde. In 1959 stak een hovercraft het Engelse kanaal bij Dover over richting Europa, een nieuw fenomeen was geboren!

 

Over hovercrafts kun je veel zeggen maar NIET dat ze saai zijn. Ze scheren over water, ijs en land alsof het niets is. Oké ze zijn wat luidruchtig en niet voor alle doeleinden even praktisch.... dat is natuurlijk helemaal niet erg, toch?! Met een hovercraft kun je hartstikke veel lol beleven. Zo worden er overal ter wereld races gehouden ter land en ter zee/water (en dan in de buitenlucht). Door de afwijkende besturing ontstaat er direct heel veel actie. Een boot stuur je met een roer, dit kan niet met een hovercraft. Deze stuur je net als een vliegtuig middels een beweegbare 'vleugel' die achter de rotor hangt.

Een hovercraft heeft overigens 2 rotors (oftewel propellers), een voor de lift (om de hovercraft te laten zweven) en eentje voor de voortstuwing. Eigenlijk is het technisch niet heel erg ingewikkeld en toch briljant bedacht!

 

De toepassingen van de hovercraft zijn legio. Zo worden ze veel gebruikt bij reddingsoperaties omdat ze ook in heel ondiep water kunnen varen. Diverse legers gebruiken ze als landingsvaartuigen en ze worden gebruikt als ferry. Handig!

 

Recreatief is de hovercraft niet zo heel populair. Logisch: gezellig met een picknickmand vol wijn en kaasjes lekker rondtuffen is er niet bij. 'POWERRRRRRRRRRRRRRRRRRRR' zou Jeremy Clarkson van Top Gear roepen. Met een hovercraft vaar je altijd SNEL en met een boel KABAAL. Qua geluidsvolume is een jetski tamelijk stil te noemen, het komt eerder in de buurt van een landende helicopter! Maar............ voor de echte avonturiers en adrenaline junks onder ons is er een boel lol te beleven met een hovercraft. Picture this: een leeg meer vroeg in de morgen. Beetje nevelig, hier en daar een slaperige eend en dan..... WHAMBAM daar kom jij aandenderen met je hovercraft. HOP over een zandplaat heen, even het gras op om voor de gein wat meeuwen een hartverlamming te bezorgen en dan weer vol gas over het water heenscheren. KICKEN!

 

Duur? Valt mee, duurder dan een surfplank en goedkoper dan uitvoerige plastische chirurgie. Voor rond de € 15.000,- heb je al een nieuwe met wat frutsel en fratsels. Tweedehands zijn ze er in bruikbare staat zo rond de € 5.000,- dus dat valt best mee. In het Verenigd Koninkrijk zit de fabrikant Airslide Ltd. die de Airslide hovercrafts bouwen. Deze multifunctionele hovercrafts worden in diverse maten en uitvoeringen op de markt gebracht. Ze onderscheiden zich met name door het gebruik van relatief eenvoudige techniek. Zo worden beide rotors door 1 motor aangedreven hetgeen gewicht en brandstofverbruik scheelt en natuurlijk minder onderhoud oplevert. Airslide Ltd. is zo'n typisch Engels bedrijf dat vanuit liefhebberij wordt gerund en waarbij kwaliteit belangrijker is dan marketing, daar kunnen de Fransen nog wat van leren.... De afbeeldingen bij dit artikel zijn van de Airslide H37. We hebben hieronder wat specs ter nadere info.

 

Specs Airslide H37 hovercraft:

- Lengte: 4,00m

- Breedte: 2,2m

- Doorvaarthoogte: 1,7m

- Zweefhoogte op harde ondergrond: 0,20m

- Gewicht: 250kg

- Aantal personen: 3

- Motorisering: 1 x MPI 2 cilinder 4 takt bezinemotor met 80PK

- Topsnelheid op rustig water: 70km

 

In Nederland is er een heuse hovercraft club die races en van alles en nog wat organiseren. Moet je een keertje bij gaan kijken, is echt spectaculair. De site van de hovercraftclub vertrouwen wij niet helemaal dus die linken we niet. De site van Airslide Ltd. bevat gelukkig wel heel veel info, foto's, filmpjes en meer over de Airslide Hovercraft: www.airslide.eu

 

 

 

 

 

foto's met dank aan Airslide Ltd. UK